donderdag 6 oktober 2016

Henk in de Maas & Waler






Henk van Coolwijk
Leeftijd: 72 jaar
Woonplaats: Dreumel


Henk van Coolwijk was jarenlang touringcarchauffeur. Voordat hij zijn bus met passagiers naar hun vakantiebestemming bracht, verdiepte hij zich in de cultuur van het land.

Meer dan twintig attachékoffers heeft hij nog. Deze zitten boordevol informatie, die hij verzamelde, over verschillende landen.

Onderweg deelde hij zijn verworven kennis met de vakantiegangers. Hij vertelt nog steeds graag, want na zijn pensioen, ontwikkelde hij een passie voor fotografie en ging hij bloggen.

Zijn plaatjes en verhalen zijn populair, want er zijn dagen dat er meer dan driehonderd personen zijn website bezoeken.


Henk is in Dreumel geboren en opgegroeid. Na zijn schooltijd was hij veel minder in het dorp, omdat hij als chauffeur bij transportbedrijf van de Kamp werkte en veel op het buitenland reed. Na zijn trouwen verliet hij Dreumel zelfs helemaal en woonde gedurende elf jaar in Maasbommel.

Toen hij en zijn vrouw besloten om uit elkaar te gaan, keerde Henk terug naar Dreumel. 'lk kreeg hier een mooi huis toegewezen en al snel was het alsof ik nooit was weg geweest, vertelt hij. 'Mijn jongste broer nodigde me eens uit om mee te gaan naar de Stoep. lk zei, 'een man van zesendertig kan toch niet meer meegaan naar de Stoep.' Waarop mijn broer antwoordde: 'Jawel joh, spijkerbroekie aan en je bent helemaal top.' lk heb me over laten halen en ik ontmoette Dinie in de Stoep. We zijn nu eenendertig jaar getrouwd en hebben samen een zoon gekregen. lk heb uit mijn andere huwelijk twee dochters, een zoon en ik ben opa van twee kleinkinderen.


Een bevriende buschauffeur nodigde Henk eens uit om mee te rijden in zijn bus om te gaan tanken. 'lk had er niet veel zin in, maar ik ging toch mee.

Daarna wilde hij me meenemen voor een kop koffie op kantoor. Eenmaal binnen stelde hij me voor en zei: 'ik heb onze nieuwe chauffeur meegebracht. De directeur bood me werkelijk een contract aan en ik ben tot mijn pensioen bij Ruijs Reizen in dienst geweest. lk reed eerst middelbare scholieren, maar niet lang erna kreeg ik vakantiereizen toegewezen.

Op mijn tweeënzestigste ging ik met pensioen en ik word regelmatig gebeld om een dag- of bedevaartreis te rijden. Dit doe ik maximaal twee tot drie keer in de maand.


Na zijn pensioen moest Henk zich overdag zelf vermaken, omdat Dinie nog fulltime werkt. Hij wilde niet in een gat vallen en ging zingen bij het kerkkoor, werd bestuurslid van de seniorenvereniging en collecteerde voor meerdere goede doelen. Hij is daarmee drukker dan ooit.

'lk trek er ook graag met mijn scooter op uit,' vertelt hij. 'lk maak dan foto's of ga ergens aan voor een praatje en een kop koffie. Nadat ik thuiskwam heb ik, nota bene bij de drogist, een klein plat, fotoapparaatje gekocht. Iedereen die ik mijn foto's liet zien vond ze leuk en daardoor kreeg ik er steeds meer zin in. lk heb nu vier camera's. lk schrijf er vaak een verhaal bij en ik vind het erg leuk, dat artikeltjes en foto's die ik naar de Maas en Waler stuur, regelmatig worden geplaatst.

Henk kent vele mooie plekken in Maas en Waal, de mooiste liggen echter in of om Dreumel.

 De wateren, de Kil en het Vaticaan zijn ontstaan door de dijkdoorbraken, ik vind ze prachtig,' vertelt hij. 'En aan de Boezemkade liggen drie Wielen bij elkaar.

 lk vind heel Dreumel trouwens mooi. Het is een prachtdorp en we hebben alles. lk kan hier oud worden, want we hebben Barbara, een geweldig zorgcentrum. Mijn ouders hebben daar jaren gezeten en wij gingen er elke zondag graag op bezoek. Toen mijn ouders er niet meer woonden, ben ik naar Barbara blijven gaan. lk kom er nu nog gemiddeld een keer per week.'

Deze Dreumelnaar in hart en nieren zit helemaal op zijn plek en voelt zich, naar eigen zeggen, gelukkig met alles wat hij heeft. 'lk heb het goed met Dinie, met de kinderen en ik ben blij met de kleinkinderen. lk kom overal en iedereen is hier welkom. We hebben een mooie dorpsraad en ik woon in een rustige buurt, wat wil ik nou nog meer? lk zou hier echt niet meer weg willen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten